Interview: Ivan Komlinović DJ

Techno je za mene perpetuum mobile. Nikad ne staje i stalno se mijenja. Današnja je techno glazba radikalno usporena, ima više groovea, "glazbenija" i aranžmanski bogatija od one koju smo puštali prije 3-4 godine. Sviđa mi se.

Party na kojem nastupaš 31.01.'09. zove se znakovito Technoooooo. Što tebi danas znači techno?
Techno je za mene perpetuum mobile. Nikad ne staje i stalno se mijenja. Današnja je techno glazba radikalno usporena, ima više groovea, "glazbenija" i aranžmanski bogatija od one koju smo puštali prije 3-4 godine. Sviđa mi se.
Naravno, radikalna promjena glazbe je stvorila još jedan nus-produkt - tzv. škart, mazut ili nazovite to kako god vam odgovara. Ultra brzi, distorzirani, nemuzikalni i sve u svemu glazbeno upitni schranz. Ne volim kada ga se uopće spominje uz techno, jer to su jednostavno beatovi koji ne idu nigdje. A techno glazba je od sredine '80-ih do danas predstavljala glazbeni pravac koji ne stoji na mjestu, a korijene vuče iz fuzije jazza sa ranim elektronskim pravcima, funkom, discom i bilo kojim pravcem koji je nadahnuo pojedinog artista.
   
Primjećuje se da je i u novoj produkciji, od minimala do electra sve više utjecaja Detroita. Jesi li i ti detroitski nostalgičar kao mnogi old skool techno dj-i?
Ne bih rekao da sam nostalgičar, ali moji korijeni u elektronskoj glazbi dolaze iz tog grada. Upravo me detroitski sound inspirirao sve ove godine i može se prepoznati kao utjecaj jednako u mojoj produkciji kao i u setovima. To je utjecaj koji su na mene prenijeli ljudi uz koje sam se glazbeno razvijao i odrastao i drago mi je ako barem jedan od sto mladih DJ-a uhvati dio toga od mene.

Koji su ti artisti trenutno najzanimljiviji?
Ima ih brdo. Od Lutzenkirchena, Trentemoellera, Paul Ritch-a, Guy Gerbera, Loco Dice-a, Redshape-a, Marca Romboya, Maetrik-a, Pan Pot.. do uvijek dobrih Briana Sanhajia, Adama Beyera, Chrisa Liebinga, Samuel L. Sessiona...Ma nemam pojma. Dobrih je artista toliko puno da ti nisam dao odgovor, kada bih ih baš nabrojao 50...

 
Koji su artisti najviše utjecali na tebe?
Robert Hood, Carl Craig, Laurent Garnier u početku. Kasnije sam tražio "puniji" i "kompaktniji" dancefloor sound i tu je bilo svakakvih utjecaja, ali kad u modernoj produkciji osjetim "magiju" ranih techno glazbenika, nema sumnje - to je to!

 
Kako bi definirao dobrog dj-a?
Dobar DJ je profesionalac, glazbenik koji je potpuno predan i samostalan. Posjeduje osnovnu tehničku naobrazbu. Razlikuje kvalitetan i nekvalitetan sound (tu govorim o tehničkom aspektu koji je vrlo konkretan. Nikako o vrlo osobnom i intimnom umjetničkom dojmu...). Vjeran je sebi i nije strogo vezan uz trendove, no neprestano se razvija i radi na sebi. Ima jednu dozu spontanosti i faktor iznenađenja i nije uvijek predvidiv. Iskustvo, osobnost, karizmu i talent spaja u osobi koja animira auditorij i ne slijedi želje publike. Podučava na najzabavniji mogući način i otvara publici nove horizonte. Ponekad eksperimentira i po cijenu pogreške.

Što kažeš na poplavu jeftine "house" glazbe u Hrvatskoj?
Not my cup of tea. Jednom sam završio na Shapeshiftersima. Odvratno. Ljudi doslovno znaju riječi njihovih stupidnih pjesmuljaka i kao na nekoj pijanoj svadbi svi pjevaju, a DJ-i vrlo skromnih vještina plješću i pjevaju s njima. Ukratko - kič. Ne razumijem što ljudi u tome vide, ali s druge strane nisu mi jasni niti narodnjaci. Ipak mi je komercijalni house manje gadan, ali nije za mene. Neusporedivo bolje se osjećam u nekom rock klubu sa velikom pivom u ruci.

Puštaš li ponekad house ili si rezerviran samo za techno?
Obožavam house, ali ne onaj iz prethodnog pitanja. Deep tech house mi je jednako drag i inspirativan kao i dobar techno. Komercijalni house s druge strane ljubim koliko i schranz. Puštam house kad god se za to pruži prilika, a ponekad ga "podvalim" i u techno setu. Ne treba se ograničavati.

Radiš kao sound engineer u Croatia filmu. Možeš li nam malo pojasniti svoju ulogu tamo?
Što se tona tiče, ja i još jedan kolega spadamo u kategoriju "one man band". Moramo vladati prilično opsežnim znanjem: Od procesa usnimavanja (kako vokala, tako i kreacije foley efekata..), mixa (stereo, a ponekad i 5.1), do kompleksnijih koraka u post produkciji za radio, film, TV....Puno je toga što radim i u tom vremenu stalno učim neke nove trikove i vještine. Internet je najbolji izvor svih informacija i odgovora. Sve je gore. Samo ako znaš postaviti pravo pitanje.

Nedavno si otvorio studio u centru Zagreba. Reci nam nešto o tome
Užasno puno rada i odricanja. Studio je sjajno ispao. Jako sam ponosan na to. Ne bih nikad uspio da nisam imao partnera sa kojim sam 50:50 u tome i da nije bilo nekoliko super ljudi koji su nesebično dijelili svoje znanje i vještine s nama. Svakako centralna figura bez koje to nikad ne bi realizirali je Shot iz benda Elemental.
 
Koje programe rabiš na poslu, koje u studiju, a koje kao DJ?
Nuendo i Pro Tools na poslu. Od ova dva preferiram Nuendo. Jednostavno mi bolje leži i neusporedivo brže radim nego u Pro Toolsima. Nije ograničen na real time export i u verziji 4 (imamo je na 3 radne stanice) može neke stvari koje Steinberg godinama nije implementirao u svoj flagship DAW (Digital Audio Workstation) iz boktepitaj kojeg razloga... U studiju - Cubase SX3. Komp ima u sebi 3 DSP kartice (2 TC Powercore-a, 1 UAD-1) koje štede resurse računala i jednostavno super zvuče. Koristimo i dosta outboarda, analogni miks pult (reparirani 24 kanalni Gelf star 32 god.), i u akustički tretiranoj, zvučno izoliranoj režiji, velika su pomoć 3 para "industry standard" monitorskih speakera od kojih je glavni par implementiran u soffit konstrukciju.....Svoje stvari odnedavno radim u Logic Pro jer sam promjenio platformu i prešao na Mac. Logic je trenutno moj apsolutni izbor. Sve je u njemu savršeno (interface, plugin-ovi, sound..) i jednostavno, to je najsexy DAW na svijetu. Za dj-anje koristim Serato. Nezamjenjiv je - spoj vinila i digitale.

Vinil ili digital?
Srce vinil, razum digital.
 
Beatport i Beatport DJ-i?
Cool online shop. Svašta se gore može naći. Ako pod Beatport DJs podrazumijevaš tipove koji na Beatportu kupe playlistu, pa istu odvrte na partiju, to je bez veze. Nemam neko poštovanje prema takvom pristupu...

Jedno vrijeme si produkcijski eksplodirao te si izdao desetak izdanja za prestižne etikete među kojima je i Coxov Intec koji je tada slovio za No. 1 techno etiketu. Da li se nakon stanke opet nešto kuha u loncu Ivana K.?
Kuha se. Imao sam težak period u životu koji je na neko vrijeme ubio svu kreativnost u meni i jednostavno sam trebao više od dvije godine da se vratim u normalu. Sada sam već ušao u staru rutinu i radim na nekoliko novih trackova. Nekoliko sam stvari i izdao u proteklih 6 mjeseci. Sve u svemu, ne spavam i nastavljam gdje sam stao prije 4-5 god, samo sa više iskustva i zrelijom idejom. Da je samo više vremena...

Trenutna playlista?
Side B - "Hazahura" (Alex Bau remix)
Samuel L. Session -  "Another Day EP"
Nico Purman - "Euphrasia EP"
Morgan Geist - "Detroit"
Maetrik - "They Love Teror EP"
Andre Winter - "Trauma"
Bjorn Scheumann - "Mummpitz" (Marset remix)
Chymera - "Sumatra" (Deetron remix)
Marco Carola - "The Tribe"
Guy Gerber - "Timing"

 
izvor: Muzikanastruju.com